”Flera exempel visar på vinster i elevernas motivation när man ”gifter ihop” entreprenörskap och hållbar utveckling. Verkliga frågor måste finnas med där kunskapen kommer till användning och där eleverna är delaktiga”, skriver Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden (WWF), John Holmberg, professor i fysisk resursteori vid Chalmers/Sveriges första UNESCO-professor i lärande för hållbar utveckling och Pia Alhäll, verksamhetschef Porthälla gymnasium i en debattartikel i gårdagens Dagens Samhälle.
När entreprenörskap och hållbar utveckling i skolan kombineras uppstår dubbla vinster: Elevernas kunskap om hållbar utveckling ökar och eleverna utvecklar en handlingsförmåga. Dessutom är det roligt och motiverande att koppla skolan till omvärlden. Vem vill inte uppleva att jag kan bidra till en bättre värld?
”Visionerna om en global hållbar utveckling är lättare att nå om det svenska utbildningssystemet förbereder barn och unga inför de utmaningar som världen står inför”, skriver debattörerna och Unga Sociala Entreprenörer instämmer.