Det är den 8 januari 2013, vårterminens första dag på Alviksskolan. Eleverna i årskurs 4-6 anländer vid 8.30. De har innan jullovet fått information om att de ska samlas i sina klassrum på morgonen. Vad de inte vet är att den första skolveckan inte alls kommer att bli en vanlig skolvecka.
Väl i klassrummet hälsar klassens mentor eleverna välkomna. Mentorn berättar att Alviksskolan under denna vecka kommer att styras av en fladdermus vid namn Herr Nuntius som kommer att ge eleverna olika uppdrag. Alviksskolan kommer att med elevernas och lärarnas hjälp att förvandlas till Alviqum, en skola inspirerad av Hogwarts i Harry Potter. Eleverna får även se en kort introduktionsfilm kring vad som kommer att hända under veckan.
Resten av veckan är eleverna indelade i åtta olika elevhem. I varje elevhem finns ca 30 elever och 2-3 ”headmasters”. Elevhemmen tävlar mot varandra i den prestigefyllda Elevhemscupen där eleverna samlar poäng till sitt elevhem genom att lösa olika uppdrag och att vara med i olika aktiviteter. Eleverna får även möjlighet att utveckla en egen karaktär (svenska och bild), testa på quidditch (idrott), göra trolldryck (kemi), lösa magiska tal (matematik), skriva om sitt magiska djur (engelska och bild) och göra trollstavar (bild). Den näst sista dagen får de i uppdrag att ”love boosta” varandra genom att pynta korridorerna med positiva ord, texter och bilder.
Konceptet som Alviksskolan arbetade med under den första veckan på vårterminen är utarbetat av Alexandra Wastesson, lärare i årskurs 4-6 på skolan. Hon driver bland annat bloggen ”Alexandras klassrum”. För konceptet på Alviksskolan har hon även utvecklat en separat blogg: ”Den magiska skolan”
Undervisningsdesignen i projektet bygger enligt Alexandra själv på fyra byggstenar: äventyrsbaserat lärande, ämnesintegrering, informations- och kommunikationsteknik och bedömning för lärande.
Det finns flera beröringspunkter mellan äventyrsbaserat lärande (äventyrspedagogik) och entreprenöriellt lärande. Genom äventyrspedagogiken lär sig barnen bland annat att ta ansvar och egna initiativ. De ökar även sin självtillit. Detta är något som även ses som viktiga målsättningar med det entreprenöriella lärandet. Fantasi, inre drivkrafter och inre motivation är andra beröringspunkter mellan dessa båda. Sven-Gunnar Furmark berättar mer om sambanden på Luleå Tekniska Universitets hemsida.
Den första veckan på vårterminen 2013 är en vecka som såväl lärare som elever på Alviksskolan sent ska glömma. Det var en vecka full av utmaningar, lärdomar, frustration och mycket glädje. Det var en vecka då såväl elever som lärare fick träna sig i att samarbeta och att testa sina gränser. Det var en vecka då eleverna kanske fick en lite annorlunda bild av sina lärare och av Alviksskolan som helhet och då många kunde kliva ur sina vanliga roller i klassen och på skolan.
Framför allt är det en vecka värd att inspireras av i det fortsatta arbetet på Alvikskolan såväl som på andra skolor.