Stockholms Universitets konferens om entreprenöriellt lärande

”Det blir viktigt när det blir på riktigt”

Den 16 januari var Unga Sociala Entreprenörer inbjudna till Skolverket och Stockholms universitets konferens kring entreprenöriellt lärande. Vi var bland annat intresserade av att höra resultatet av lärares egna beprövade erfarenhet med detta förhållningssätt. Dagen överträffade våra förväntningar. Det var en mycket lärorik och känslosam dag, med både skratt och tårar.

Konferensen började med att förtydliga varför det entreprenöriella förhållningssättet anses som så viktigt från Skolverkets sida. Främst för att det skapar goda förutsättningar för lärandet genom att undervisningen är relevant, meningsfull och involverande.

Ragnar Åsbrink, Skolverket

Ragnar Åsbrink, Skolverket

Lärarnas egna resultat från konferensen var att det entreprenöriella förhållningssättet tillskillnad mot traditionell undervisning har övervägande fördelar och är dessutom roligt, för alla inblandade, barn, ungdomar och lärarna själva.  Det är motiverande, och särskilt användbart för ungdomar som inte är så studiemotiverade. Men även elever som är ”skolstarka” upplever att det blir mer meningsfullt att få arbeta med något som ger ett riktigt resultat och förändrar eller påverkar omvärlden.  Många av lärarna tyckte heller inte att det var svårt att ändra sitt förhållningssätt och uppskattade att man nu lite tydligare kunde sätta fingret på varför vissa metoder fungerar bättre än andra.

Det som är svårt är bland annat tiden, dels att den inte räcker till för planering och det är konkurrens från andra utvecklings projekt (som t.ex mattelyftet). Men schemat är också ett problem, det är svårt att ha ett entreprenöriellt förhållningssätt när elevernas alla skoldagar är uppdelade i olika lektionspass. Skolledningens och kollegornas stöd var en annan mycket viktig aspekt för att lyckas med sin entreprenöriella undervisning. Eftersom den traditionella skolkulturen sitter i väggarna behöver lärarna som försöker driva igenom en förändring mot entreprenöriellt lärande stort stöd. Det finns några mycket goda exempel där skolledning och kollegor uppmuntrar förändring och nya utvecklingsidéer, men erfarenheten från lärarna är att skolledningen ofta inte bryr sig och inte riktigt vet vad lärarna gör eller så blir de direkt motarbetade. Kollegornas bemötande och stöd är mycket viktigt men begreppen entreprenöriellt lärande eller entreprenörskap skapar svårigheter i och med att många lärare uppfattar det som om att man ska försöka skapa företagare av barnen och ungdomarna. Mer ofta än sällan står läraren, den ensamme eldsjälen, ensam och riskerar att ta på sig för mycket arbete och ansvar och själv brinna upp.

Men på något sätt så måste alla problem med att arbeta med ett entreprenöriellt förhållningssätt överbryggas. En svensklärare poängterade att begreppet ”traditionell” betyder ”utdöd form”. Lärarna efterfrågade tydligare riktlinjer till skolledning och ökat stöd från Skolverket, med bland annat inspiration, tips och fortbildning av många fler lärare.

Konferensen avslutades med en fantastisk och gripande föreläsning av den 24åriga sociala entreprenören Camilla Gustafsson från ”The Free project”. Hennes rörande livshistoria och det projekt hon startat för att förändra livet för föräldralösa barn i norra Ghana lämnade ingen oberörd och de flesta hade svårt att hålla tillbaka tårarna.

Idag står barnen utan hjälp och Camilla gör allt i sin makt för att förbättra situationen. Hon föreläser väldigt gärna på skolor och tar gärna emot tips och idéer om hur projektet ska bli hållbart för alla inblandade.

Läs gärna mer på : http://thefreeproject.se/

  • Konferensen var den slutliga examinationen för lärarna som gått fortbildningskursen Entreprenöriellt lärande vid Stockholms Universitet.

One thought on “Stockholms Universitets konferens om entreprenöriellt lärande

  1. Ingela Bursjöö (@Ingela_B) skriver:

    Visst är INNEBÖRDEN av ett entreprenöriellt förhållningssätt en vision av en utbildning som bejakar hållbarhet, passion, entusiasm, ansvar, engagemang,samarbeten,, arbetsglädje- det vill säga en lång rad önskvärda förmågor och önskvärda samhällsförändringar.
    Men denna innebörd är dold i ett tvetydigt begrepp- entreprenörskap- som i den gängse betydelsen i vardagsspråket snarare andas marknadsekonomi, tillväxt, new public management.
    Denna kollision mellan två innebörder förknippade med samma begrepp leder utan tvekan till att alla lärare oupphörligen måste förklara vad Skolverkets tolkning betyder för föräldrar, elever, media och människor utanför skolsystemet.
    Just därför är det så viktigt att det blir en systematisk och omfattande kompetensutveckling kring hållbarhetsfrågor och entreprenöriellt förhållningssätt, det är något som berör alla ämnen, alla åldrar!
    Tyvärr visar forskning att denna form av kompetensutveckling drunknar i andra (och minst lika viktiga) frågor som ämneskompetens för legitimation, formativ bedömning, språkutvecklande arbetssätt, Matte/Läslyft mm. Det gäller alltså att utbildningssystemet orkar med alla insatser som behöver ske samtidigt. Och just därför behöver vi verkligen locka fler att vilja bli lärare, det är inte många som vill bli högstadielärare i ke,bi,fy,tk nu.
    Och visst är väl innebörden av socialt entreprenörskap/hållbart entreprenörskap en otroligt stark anledning att vilja arbeta som lärare!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s