När verkligheten kommer in i klassrummet – Manhattan New School

Vad kan vara mer lärorikt och inspirerande än att forska kring det som intresserar dig?

– Ta 30 minuter och se det mycket inspirerande programmet om Paula Rogovin på Manhattan New School! Hon visar hur man ger barn strategier för att aktivt delta i samhällslivet.

I den kommunala skolan Manhattan New School på Upper East Side i New York undervisar Paula Rogovin förstaklassare. I detta klassrum handlar lärandet om verkligheten. Här lär sig barnen att ställa frågor, tänka kritiskt och finna svaren genom olika källor. Textböckerna är borta och har ersatts av en mångfald böcker och litteratur. Paula utgår ifrån barnens egna intressen. En grupp vill forska kring choklad, en annan om bilar. Att undra om choklad handlar inte bara om att smaka utan även att ta reda på hur den är tillverkad. Barnen funderar på vilka frågor de måste ställa för att ta reda på mer. De antecknar frågorna för att sedan forska vidare. Var kommer kakao och socker ifrån? Hur skördas kakao och hur blir den till choklad? Vad betyder ”fairtrade”? Hur kommer den hit? Med kakaobönan färdas de med frågan över kontinenter, ser olika kulturer, möter olika språk. Kanske hamnar de i barnarbetets verklighet. Kanske skövlas regnskog.

Men klarar små barn verkligheten som den ser ut? Paula svarar:

”Om små barn producerar choklad för små barn att smaka och äta så kan små barn veta att små barn är de som gör chokladen.”

nyc-teacher Paula RogovinEleverna får bland annat bjuda in gäster för intervjuer varje vecka. Deras frågor och anteckningar sammanställs till böcker som sedan används till läsövningar. De skapar utställningar och som redovisar deras nyaste forskning. De berättar, visar och förklarar.

För att komma ut så mycket som möjligt från klassrummet går de varje vecka till Second Avenue där de följer bygget av en tunnelbanestation. Nyfikenheten är stor och de ställer frågor till byggarbetarna och tar reda på hur man gör och vad olika maskiner används till.

Hur ska man möta skolans uppdrag att förbereda inför kommande samhällsengagemang? Hur ska barn och ungdomar lära sig att de själva kan påverka och ta ansvar för sitt eget lärande och framtid? Hur ska man lära om demokrati? Paula Rogovins svar är att det handlar om att göra demokrati. Detta är läraruppdraget. Hon menar att demokrati handlar om att fostras i något – inte för något.

Se programmet här:

UR

Produktionsår: 2011 Längd: 28:03 Tillgängligt till: 31 december 2016

Om Serien ”Jakten på det demokratiska klassrummet:

I den nya läroplanen står att: ”Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet.” Men hur skall detta genomföras i praktiken? Finns det verkligen demokratiska klassrum, och hur kan elever få större inflytande utan att det slutar i kaos? Vi ger oss ut i världen på jakt efter konkreta exempel och besöker klassrum i Sverige, Danmark, USA och på Nya Zeeland. Vi tittar på hur olika skolor och lärare har organiserat sina klassrum med fokus på elevens kunskapande och medinflytande. Serien lyfter fram lärarens strategier i klassrummet och hur dessa bidrar till att skapa ett demokratiskt klassrum där reell kunskapsutveckling äger rum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s