Socialt entreprenörskap för nya tillväxtmarknader

Igår, onsdagen den 7 mars, lanserade SE-Forum sitt nya Outreach Program. Programmet som startar den 10 april vänder sig till sociala entreprenörer som fokuserar på nya tillväxtmarknader (emerging markets) och som har en idé som de vill utveckla. Under åtta intensiva veckor kommer entreprenörerna att coachas för att kunna gå från idé till färdigt företag. Sista ansökningsdag är den 19 mars!

Under kvällen presenterades även tre lyckade exempel på sociala entreprenörskapsföretag:

  • Solvatten som erbjuder en billig lösning för vattenrening.
  • Gynius AB som erbjuder en billig lösning för att upptäcka livmoderhalscancer.
  • Peepoople som erbjuder en enklare och billigare sanitetslösning.

Alla dessa företag fokuserar på att förbättra levnadsvillkoren för människor som har mindre resurser och som lever i världens u-länder. De gör detta genom att angripa några av de mest utbredda problemen i dessa länder; bristen på rent vatten, den många gånger bristfälliga sjukvården och de begränsade möjligheterna att sköta sin personliga hygien.

Tre exempel som visar att innovation kan vara en del av lösningen när det gäller att förbättra fattiga människors levnadsvillkor. Och som visar hur viktigt det är med människor som vågar se problemen men som också tar sig an utmaningen att hitta lösningarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s