Jag får ofta frågan varför företag vill och ska arbeta med CSR*-frågor, det vill säga varför de vill och ska ta ett socialt och miljömässigt ansvar. Frågeformuleringen skiljer sig åt beroende på vem som ställer frågan. Vissa undrar främst om det är möjligt för företag att tjäna pengar på sitt CSR-arbete medan andra undrar om inte företagens enda syfte med CSR-arbetet är att just tjäna mer pengar.
Man skulle kunna säga att båda typerna av frågeställare utgår ifrån föreställningen om att ett företags främsta syfte är att generera en så stor vinst som möjligt och därmed ge en så stor avkastning som möjligt till aktieägarna. Den första typen ser dock detta som oproblematiskt medan den andra typen ser det som problematiskt. Oproblematiskt för att det är så en marknadsekonomi bör fungera och för att företagen samtidigt är med och bidrar till samhällsutvecklingen genom sin roll som arbetsgivare. Problematiskt för att kraven på hög vinst och hög avkastning till aktieägarna riskerar att leda till miljöförstöring och sämre arbetsvillkor.
Jag själv skulle vilja hävda att en utbredd föreställning om att det är lönsamt för företag att satsa pengar på sitt CSR-arbete är en förutsättning för att vi på sikt ska se ett brett och reellt engagemang kring det sociala och miljömässiga ansvarstagandet.
Tycka vad man vill om det, men de ekonomiska argumenten är många gånger en förutsättning för att CSR-frågorna ska klättra på dagordningen. För att de ska prioriteras här och nu istället för när det ekonomiska utrymmet möjligtvis infinner sig någon gång i framtiden.
Vi ser idag hur pressen på företagen ökar när det gäller dessa frågor. Att det blir svårare och svårare för företag att ignorera omgivningens krav då dessa inte enbart kommer från specifika intresseorganisationer. Idag kommer kraven snarare från skilda grupper så som exempelvis investerare, kunder och anställda. Det gör det svårare att blunda för frågorna och att arbeta vidare i samma spår som tidigare. För att man på sikt riskerar att förlora både kapital, intäkter och kompetens. Och för att man därmed riskerar att förlora sitt existensberättigande.
Maria Karlsson, medgrundare USE Unga Sociala Entreprenörer AB
och tidigare CSR-konsult
*CSR står för Corprate Social Responsibility och är ett begrepp som används när man talar om företags sociala och miljömässiga ansvarstagande. Andra exempel på begrepp som används i dessa sammanhang är sustainability/hållbarhet och CR (Corporate Responsibility).
En reaktion på ”Är det okej att företag tjänar pengar på att ta ansvar?”