Läraren som visar ungdomar hur man räddar världen!

Thor- Björn Schiller skolade om sig från civilekonom till lärare och hjälper idag sina elever att göra världen till en bättre plats med sina sociala entreprenörskapsprojekt. Det visade sig att socialt entreprenörskap inte bara är meningsfullt och utvecklande för eleverna, det är dessutom roligt för alla inblandade! 

Thor-Björn Schiller

Thor-Björn Schiller

Solen skiner och min gamla kollega Thor-Björn Schiller är på gott humör. De har lyckats vända en negativ utveckling på samhällsvetenskapsprogrammet på Jensen gymnasium Södra i Stockholm. Tidigare fanns problem med stök på lektionerna och elever som slutade. Nu har de till och med sparkat igång ännu ett samhällsvetenskapligt program och fler elever står i kö för att komma in. Gemensamt är att samtliga elever läser kursen entreprenörskap med inriktning socialt entreprenörskap i åk 3.

Det var för två år sen som jag tillsammans med mina kollegor och med stöd av programchef Anna Lundman bestämde oss för att något behövde göras för att rädda Samhällsvetenskapsprogrammet. Eleverna var omotiverade och vi kämpade med ordningen och för att lyfta eleverna. Jag var övertygad om att socialt entreprenörskap var svaret, jag hade ju sett hur motiverade och engagerade eleverna var med sina  företag på Handelsprogrammet och Ekonomiprogrammet. Vi behövde samma motivation och engagemang, men behövde något som passar elever med ett intresse för samhällsfrågor. Jag fick möjligheten att testa socialt entreprenörskap som individuellt val och som gymnasiearbete och kunde där se att det verkligen fungerade – och mycket bra dessutom och eleverna älskade det! Som de tajt sammansvetsade kollegor vi var och med ledning av Anna satte vi ut mål och riktlinjer för åk 1, 2 och 3 och vi fick med samtliga elever för att ändra i studieplanen. Internationella relationer blev individuellt val, och entreprenörskapen tog dess plats som obligatorisk kurs. Tyvärr var jag själv tvungen att sluta då elevunderlaget blev för tunt, men Thor-Björn med erfarenhet som civilekonom från näringslivet och egen företagare tog över.

Nu ett år senare ses vi och Thor-Björn planerar inför sitt andra år som lärare i socialt entreprenörskap. Jag vill veta hur det gått och dessutom få en annan lärares bild av det sociala entreprenörskapet i skolan. Thor-Björn berättar att det gått över förväntan, både lärare och elever är nöjda och kursen har resulterat i fina sociala entreprenörskapsprojekt. Till exempel så har några elever ordnat med aktiviteter för barn och ungdomar på flyktingförläggningar, en annan startat en hemsida för barn och ungdomar som växer upp med skilda föräldrar. Projektplanerna fungerade som gymnasiearbete och lärarna på programmet har nu hittat ett naturligt sätt att samarbeta på.

Thor-Björn får det att låta så enkelt och självklart. Man behöver inte starta upp företag för att utveckla de entreprenöriella förmågorna. Istället kan man spinna vidare på elevernas intressen och erfarenheter och låta dem lösa något samhällsproblem som ligger dem nära hjärtat. Det är oerhört motiverande. Vinsten mäts inte i pengar utan istället hur stor förändring de åstadkommit. Verktygen är detsamma som företagande i näringslivet, men istället för företag får eleverna lära sig hur man planerar, driver och utvärderar projekt som gör världen lite bättre.

På grund av sin långa yrkeserfarenhet från näringsliv och som egen företagare frågar jag om han tror att eleverna kommer ha användning av de erfarenheter som de får genom att bedriva sociala entreprenörskapsprojekt. Han är säker på sin sak, detta är en otrolig träning för verkligheten eftersom de får en chans att använda sina kunskaper som de förvärvar i skolan. De blir kreativa problemlösare och problemlösningsförmågor behövs överallt och i alla yrken. Eleverna får träna på hur de själva fungerar i grupp och kan reflektera kring gruppdynamik och idéprocesser. Han lägger till att detta är en del av skolans ansvar. Skolan måste förmedla ren och skär kunskap men den måste också förmedla hur man kan använda de här kunskaperna, båda delarna är lika viktiga.

Men det jag kanske mest undrar över är ju förstås hur eleverna själva har upplevt kursen. Thor-Björn skiner upp och berättar att de flesta elever berättar att det är bland det mest värdefulla de gjort under sin skoltid. Även de elever som haft det svårt upplever arbetet som meningsfullt och lärorikt.

Intresserad av att veta mer? Läs hela intervjun här: Intervju med Thor-Björn Schiller

Vill du veta ännu mer? Kontakta oss! Vi hjälper dig och din skola att arbeta med socialt entreprenörskap!

Birgit Carlsson, Projektledare Unga Sociala Entreprenörer

Lärare Grillska gymnasiet i Stockholm

Birgit@ungasocialaentreprenorer.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s