I en ny bok (Affärsaktivisten: manifest för lönsam och hållbar business) beskrivs hur världen är på väg in i en ny era där företagens hållbarhetsarbete är en förutsättning för lönsamhet. Boken är skriven av Anna Ryott och Ulrika Hotopp. Anna Ryott är numera generalsekreterare för SOS Barnbyar men har även en bakgrund som finansanalytiker och varumärkesstrateg. I boken samtalar hon med några av Sveriges stora näringslivsprofiler som även har ett hållbarhetsfokus såsom Antonia Ax:son Johnson, Micael Dahlén, Alice Bah Kuhnke, Sasja Beslik, Claes Ekström och Mattias Klum.
Vi på Unga Sociala Entreprenörer har tidigare berört frågan om kopplingen mellan företags hållbarhetsarbete och lönsamhet och tycker att det är intressant att ännu en bok nu har kommit som tar upp frågan. Det är också intressant att Anna Ryott väljer att försöka mynta ett nytt begrepp, Corporate Social Profitability, som på ett bättre sätt än tidigare använda begrepp ska beskriva det fenomen som hon försöker att belysa. Ett fenomen som innebär att när hållbarheten tas på allvar och blir en del av företagets DNA så väntar stora vinster.
Den 30 december sändes även ett inslag i TV4:s Nyhetsmorgon där Anna Ryott och Alice Bah Kuhnke medverkade.