Hållbar utveckling och entreprenöriellt lärande med dataspel som verktyg

I gårdagens Aktuellt handlade ett av inslagen om att det i en skola i Danderyds kommun är obligatoriskt för elever att spela dataspel på lektionerna. Det rör sig om Viktor Rydbergs Samskola där eleverna med hjälp av dataspelet Minecraft skapar hållbara städer. Med Minecraft, en digital version av lego, som handlar om att man av fyrkantiga block bygger saker, blir abstrakta skolämnen mer konkreta.

I ett ämnesöverskridande projekt där ämnena kemi, fysik, biologi, samhällskunskap och svenska ingår, ska eleverna i Minecraft bygga en stad som är klimatsmart utifrån kunskaper som de får på lektionerna. I spelet har eleverna exempelvis byggt hus som är utrustade med kärl för källsortering och som får sin el genom vind- och vattenkraft, samt solceller.

Syftet med projektet är att eleverna ska ta ställning i olika miljöfrågor och skapa en framtidsstad som är hållbar, beskriver läraren Lena Brännström. Eleverna håller regelbundet redovisningar och visar vad de gjort och varför.

Skolan är nöjda med resultatet och upplever att dataspelet gjort eleverna mer intresserade av miljön vilket bekräftas av eleverna i Aktuelltreportaget. ”Man får reda på konsekvenserna om man inte tar hand om miljön”, säger en elev.

Viktor Rydbergs Samskola arbetar entreprenöriellt på flera olika sätt enligt sin hemsida, men i Aktuelltinslaget nämns inte att de också vunnit tävlingen Future City 2010/2011, en ämnesöverskridande tävling för elever i årskurs 6-9 som syftar till att föra in entreprenörskap och hållbar utveckling i undervisningen. Future City ger på sin hemsida mycket spännande verktyg för hur pedagoger kan arbeta med Minecraft för att bygga klimatsmarta städer.

Bakom Future City står en rad föreningar, myndigheter, organisationer och universitet. Hör möts alltså skola och näringsliv med målet att bygga framtidens stad och stimulera kreativitet, lagarbete och problemlösningsförmåga. Inspiration ges i en video och sedan är det bara att sätta igång!

Ett annat initiativ för att inspirera skolungdomar att engagera sig i en hållbar stadsutveckling har tagits av Stockholms stad under hösten 2012. Staden har gett The Good Tribe i uppdrag att träffa ungefär 2 000 gymnasieelever i 8 gymnasieskolor för att prata klimatfrågor, gröna jobb, samhällsengagemang och lösningar för ett hållbart och fossilbränslefritt Stockholm 2050.

Inspirationsdagen har bland annat innehållit en ”Uppstickar-Talkshow” och en ”Jeansresa”. I workshopen ”Tidsresan 2050” har eleverna själva får skapa visioner för hur Stockholm kan se ut som fossilbränslefri stad 2050. Elevernas visioner har också dokumenterats och ska bli en del av Stockholms stads Färdplan 2050.

Detta är spännande initiativ kring en hållbar stadsutveckling som verkligen är värda att uppmärksammas och som stämmer överens med verkliga behov. Enligt WWF beräknas 70 procent av världens befolkning bo i städer år 2050 och för detta krävs hållbara lösningar. Fantastiskt att unga skolungdomar får delta i processen att tänka kring möjliga lösningar på detta verkliga problem.

4 thoughts on “Hållbar utveckling och entreprenöriellt lärande med dataspel som verktyg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s