På Historiska museet i Stockholm uppmärksammas Internationella kvinnodagen den 8 mars genom att Anita Du Rietz, fil.dr. i nationalekonomi, presenterar sin bok Kvinnors entreprenörskap under 400 år – en skildring av kvinnors företagande sedan 1600-talet i Sverige. Den berättar att kvinnor var en pådrivande faktor bakom den industriella revolutionen, även i Sverige. Efter 1930-talet minskade kvinnors företagande och de blev i högre grad anställda.
Potentialen i kvinnors entreprenörskap har varit grunden i Grameen Bank som grundats av Muhammad Yunus. Grameen Bank mikrolån till fattiga entreprenörer I Bangladesh har bidragit till miljontals kvinnors möjlighet att starta en verksamhet och försörja sina familjer. 97 procent av de 8.349 miljoner låntagarna är kvinnor. Även organisationen Hand in Hand stödjer kvinnors entreprenörskap genom utbildning och finansiering.
Kvinnors företagande skiljer sig från männens, t.ex. vad gäller omfattningen. Vart fjärde företag i Sverige drivs idag av en kvinna och kvinnor står för 32 procent av nyföretagandet. Om detta talade forskare på Entreprenörskapsforum i december 2012. Medverkade gjorde bland andra Siri Terjesen, docent på Indiana University, som presenterade resultat från flera studier om kvinnors entreprenörskap. Terjesen konstaterade att gapet mellan könen är betydande och systematiskt vad gäller kvinnors företagande. Möjligheten att bli social entreprenör gör dock att fler kvinnor blir entreprenörer. Det tycks vara så att kvinnor i högre grad prioriterar sociala mål i sitt företagande.
Terjesen visade också att det faktum att du är anställd och har ett socialt nätverk som innehåller entreprenörer, förbättrar prognosen för att du själv ska bli entreprenör. Andra faktorer som ökar sannolikheten för att du ska bli företagare är att du är optimistisk, har gott självförtroende, inte är rädd för att misslyckas och är höginkomsttagare.
Nyamko Sabuni, tidigare jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister, var samtidigt förhoppningsfull om att dagens satsning på entreprenörskap i skolan kommer att bidra till att unga ökar sitt företagande, däribland tjejer.
Vad kan du som lärare göra för att uppmuntra tjejer och killar att driva företag? Förutom det självklara – att uppmuntra killar och tjejer att ta egna inititativ och gå från idé till handling – är det kanske läge att diskutera entreprenörskap ur ett jämställdhetsperspektiv i skolan? Varför ser kvinnors och mäns företagande olika ut och hur kan förutsättningarna bli mer jämställda?
Att möta en ”riktig” entreprenörer som på ett engagerat sätt berättar om sina erfarenheter är självklart spännande. Varför inte bjuda in entreprenörer som kan ge olika perspektiv på företagande? En social entreprenör inspirerar säkert många genom att berätta om hur en affärsidé kan ta sin början i ett socialt eller ekologiskt problem. En kvinnlig entreprenör kan dela med sig av sina speciella erfarenheter av att vara kvinna och företagare. En lokal företagare kan beskriva hur det är att driva företag på elevernas hemort.
Ett tips är att kontakta ett lokalt företagarcentrum eller ett nätverk för entreprenörer/sociala entreprenörer. På Tillväxtverkets hemsida kan du kostnadsfritt boka in en ambassadör för kvinnors företagande.
Lycka till!