Med jämna mellanrum försöker vi lyfta upp exempel på entreprenörer och företag som drivs av andra värden än att enbart tjäna pengar. Vi kan kalla dem visionärer, sociala entreprenörer eller samhällsentreprenörer. Vad vi kallar dem har mindre betydelse. Det viktigaste är att de i första hand drivs av en vilja att förändra något som de upplever som ett problem i deras omgivning.
Två sådana entreprenörer är Jonas och Johan Paulsson som har grundat NA Förlag. Båda är i grunden lärare som i sitt dagliga arbete har sett hur bristen på bra läroböcker påverkar elevernas möjligheter till lärande. För ett par år sedan bestämde de sig därför för att starta ett förlag som kan erbjuda bra läroböcker för gymnasiet till ett rimligt pris.
Redan 2012 gav förlaget ut en lärobok i entreprenörskap och en i hälsopedagogik. Därefter har man valt att vänta med att ge ut fler böcker för att istället arbeta med att ta fram ett kurspaket för de gymnasiegemensamma ämnena.
– Vi har under de senaste två åren arbetat med att ta fram böcker inom i första hand de gymnasiegemensamma ämnena. Genom våra nätverk har vi fått ihop ett team med kompetenta författare som står bakom texterna. Vi har även tagit hjälp av journalister som har språkgranskat texterna och av småföretagare som har illustrerat böckerna. I dagsläget är 25-30 personer involverade i projektet, berättar Johan
De första två böckerna finansierades med egna medel men Jonas och Johan har under de senaste åren även haft ekonomiskt stöd av Almi som från början har trott på deras idé. När förlaget nu relanseras och kurspaketet för de gymnasiegemensamma ämnena ges ut hoppas de nå en större målgrupp än de nådde med de första två böckerna.
– Vårt mål är samtidigt inte att konkurrera med de andra förlagen om den marknad som redan finns. Vi vill snarare bredda marknaden så att fler elever får tillgång till bra läroböcker, säger Johan