I måndags var Unga Sociala Entreprenörer på plats när projektet we_change höll sitt kvällsseminarium i Stockholm på temat ”ungas förändringskraft”. På plats fanns även representanter från såväl privat som offentlig och ideell sektor.
we_change är ett projekt som sedan ett par år tillbaka drivs av Ungdomar.se. Tidigare år har det i första hand riktat sig till gymnasieelever men i år har även lärare och annan skolpersonal som arbetar på gymnasiet varit en målgrupp. Det har därför bland annat tagits fram en lärarsajt där lärare kan hitta material och inspiration till sin undervisning. Lärarna har även fått möjlighet att ta del av kompetensutveckling i samband med en specifik lärarturné.
Målsättningen med projektet är att inspirera eleverna och öka deras förståelse för hållbar utveckling. Samtidigt vill man göra det lättare för lärare och annan skolpersonal att arbeta med dessa frågor.
Under 2014 har projektet besökt sju svenska städer: Stockholm, Malmö, Göteborg, Gävle, Falun, Lidköping och Linköping. Flera tusen elever har deltagit i de events som har anordnats i de olika städerna och hundratals lärare har fått ta del av kompetensutveckling kring lärande för hållbar utveckling och entreprenörskap. I varje stad har det även anordnats ett kvällsseminarium dit såväl privata som offentliga och ideella aktörer har bjudits in. Det var ett av dessa seminarier som Unga Sociala Entreprenörer deltog vid i måndags.
Under kvällen fick vi som hade kommit dit möjlighet att till en början lyssna till två av inspiratörerna från turnén, Milad Mohammadi och Sofia Lindman. Vi fick därefter möjlighet att lyssna till en ungdomspanel bestående av Dana Pourkomeylian (grundare av U.T.O.P.I), Victor Ganguly (social entreprenör) samt Emma Nykvist (aktiv i Greenpeace). Avslutningsvis fick vi även ställa frågor till en panel bestående av representanter från fyra av de organisationer (Coca-Cola, Myrorna, Fortum och IKEA) som har varit involverade i årets turné.
Unga Sociala Entreprenörer hoppas att det här initiativet får leva kvar i ytterligare flera år. Det är ett initiativ som behövs av den anledningen att det ger fler lärare möjlighet att integrera hållbarhetsfrågorna i sin undervisning. Men det är kanske framför allt ett initiativ som behövs av den anledningen att det ger eleverna en hoppfull bild av framtiden, en framtid där de som individer och tillsammans med andra kan göra skillnad.