I den idealiska skolan är inga lärare, elever eller skolledare stressade. Där finns tid för kontinuerlig kompetensutveckling, reflektion och utveckling av verksamheten. Där får kreativa lärare det utrymme och den tid de behöver för att utveckla nya metoder och nya arbetssätt. Där finns framför allt den tid som behövs för att anta nya utmaningar, att testa nya idéer.
Vi lever inte i en idealisk värld med idealiska skolor. Det innebär samtidigt inte att det inte finns möjligheter för lärare att vara kreativa, att tänka nytt. Det finns många exempel på de som har gjort detta inom ramen för dagens skola och fler exempel kommer med säkerhet att dyka upp i framtiden. För att ge ännu fler möjligheten krävs dock att mer tid avsätts för detta, att mer tid avsätts för långsiktig och inte enbart kortsiktig planering. Detta är i första hand ett ansvar som skolledningarna runt om i Sverige måste ta.
Något som kräver sin tid är att på den enskilda skolan komma fram till hur man ska arbeta kring såväl entreprenöriellt lärande som hållbar utveckling, särskilt om dessa båda ska gå som en röd tråd genom undervisningen. Detta är tid som man kanske inte alltid uppfattar att man har. Här kommer därför 10 tips på hur både du som enskild lärare och skolan som helhet kan komma igång med det arbetet:
Tips 1: Välj ut en lektion i veckan då du lägger in ett eller flera entreprenöriella moment.
Tips 2: Ägna en timme i veckan åt planering med fokus på dessa områden.
Tips 3: Planera in en temadag eller en temavecka per termin.
Tips 4: Hitta en eller flera andra lärare som du kan samarbeta med kring detta.
Tips 5: Utforma ett mindre projekt inom ett eller gärna flera av skolämnena.
Tips 6: Skapa en kunskapsbank på skolan där ni delar med er till varandra av material och olika övningar.
Tips 7: Gå med i nätverket Nelis.
Tips 8: Prenumerera på olika nyhetsbrev såsom exempelvis ”Nytt från Skola & Näringsliv” som Svenskt Näringsliv ger ut.
Tips 9: Gå på arrangemang som ”Den Globala Skolan” anordnar.
Tips 10: Använd dig av övningarna i den lärarhandledning som Unga Sociala Entreprenörer tog fram till Utbildningsradions serie Idéfabriken