Tävlingar för hållbara entreprenörer som vill förverkliga sin idé i vår

Vad är det som lockar med en tävling? För eleverna kan en tävling i hållbart entreprenörskap utmana och leda till att de presterar det lilla extra. Eleverna ställs inför problem, skapar lösningar och får presentera sin idé. Vissa vinner priser, men med stor sannolikhet har alla avslutat tävlingen en smula rikare – på erfarenhet, kunskap, självkänsla och teamkänsla om arbetet bedrivits i grupp. Tävlingarna för sociala/hållbara entreprenörer är många och på skolan kan ni självklart skapa en egen tävling. Varför inte ordna en jury bestående av personer som kommer utifrån, till exempel från företag och organisationer? Att skapa en situation där eleverna känner att ”det är på riktigt” och att koppla ihop skolan med världen där utanför är ofta väldigt lyckat. Lyckat blir det ju också när även ”förlorarna” går från tävlingen nöjda, så slösa med berömmet. Alla är faktiskt vinnare.

Här är några exempel på tävlingar där entreprenörskap och hållbar utveckling har kopplats ihop. Säkert finns fler.

För barn i grundskolan ger Future City en möjlighet att tävla kring utmaningen att bygga hållbara städer. Under våren väntar regionfinaler och så småningom en riksfinal.

Finn upp är en tävling för skolelever i 6:an till 9:an med tillhörande pedagogisk metod för lärarna. Eleverna får identifiera ett problem i sin vardag och får sedan försöka lösa problemet – med en egen uppfinning. Nästa tävling kommer förmodligen att genomföras 2014.

Ung företagsamhet erbjuder tävlingsmöjligheter för gymnasieelever och har även ett socialt entreprenörskapspris. Det ställs inga krav på hållbarhet i UF-företagen, men många unga väljer ändå att skapa en hållbar produkt eller tjänst.

För lite äldre sociala entreprenörer finns det just nu några tävlingar som den intresserade bör undersöka närmare:

Ben & Jerry’s letar efter unga entreprenörer med en drivkraft att hitta innovativa lösningar på samhälls- och miljöproblem. Join Our Core pågår i nio europeiska länder den 4 mars-12 juni 2013. En vinnare per land belönas med 10 000 euro, mentorskap från Ashoka och en resa till Vermont där Ben & Jerry’s startade 1978.

Snart ger sig Ashoka Skandinavien och Reach for Change ut på en gemensam turné på jakt efter Sveriges bästa sociala entreprenörer – personer som förenar ett stort socialt engagemang med förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att driva sina idéer och verksamheter. Under våren besöker man sju olika städer (Göteborg 5/3, Karlskrona 6/3, Malmö 14/3, Uppsala 20/3, Umeå 10/4, Växjö 18/4 och Borlänge 24/4) på jakt efter nya Ashoka Fellows och Change-Makers.

Postkodlotteriets Green Challenge är en tävling för sociala entreprenörer som utvecklar en produkt eller tjänst som kombinerar hållbarhet, entreprenörskap och kreativitet. Tävlingen är öppen mellan den 17 april och den 17 juli 2013.

För sociala entreprenörer ger tävlingarna en möjlighet att få bekräftelse och stöd för en idé som syftar till att bidra till en hållbar utveckling – ekologiskt och socialt. En vinst kan finansiera en större satsning och inte minst får du ofta stöd och rådgivning så att du kan bygga vidare på din affärsidé.

Vill du inte tävla , men har du en idé som du vill förverkliga kan du också ansöka om stöd hos Stiftelsen Idéer för Livet som drivs av Skandia. Stiftelsen har hittills bidragit med 43 miljoner till nästan 3 000 projekt. Sista ansökningsdag för att kunna få stipendium är den 5 april 2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s